Fem saker att tänka på kring avvikelsehantering
Avvikelsehantering är en självklarhet bland många företag och viktigt för att samla erfarenhet och säkerställa utveckling. BusinessWith har samlat fem punkter som är viktigt att tänka på om du vill nå ett framgångsrikt arbete med avvikelser.
- Användarvänlighet. Det ska vara lätt att rapportera avvikelser. Ett flexibelt system med färdiga mallar underlättar för medarbetarna och minskar risken för att avvikelserapportering landar mellan två stolar.
- Support. Det som är lätt för en anställd kan vara en stor utmaning för en annan. Se till att ha en supportfunktion tillgänglig för att stötta och hjälpa medarbetare vid svårigheter, samt coachande filmer och texter som förklarar processerna.
- Tid. Avsätt tid för att hantera utfallet av avvikelserapporterna. Många system erbjuder bra statistisk data som du kan lära dig mycket av. Det kan dock vara tidskrävande att vänja sig vid, men det bör passas in i kalendern.
- Mål. Det bör vara högt prioriterat att alla i organisationen vet varför avvikelsehantering görs och vad målet är.
- Tillgänglighet. Molnbaserade system som finns på alla enheter är lätta att komma åt. Tack vare appar på telefoner och andra bärbara enheter är det enkelt att rapportera en avvikelse var och när den inträffar – och snabbt både skriva om händelsen och dokumentera den med kameran.
BusinessWith hjälper dig att välja ett avvikelsehanteringssystem. Börja jämföra nu!