Hur lyckas man med en medarbetarundersökning?
Ett verktyg för medarbetarundersökningar eller pulsmätningar bör förenkla arbeta för ditt företag eller organisation, gör det inte mer komplicerat. Investera därför på ett verktyg som inte är för avancerat för dina behov. Det viktiga är att kunna genomföra en undersökning (eller helst vanliga sådana) utan problem.
Vilka frågor skulle du vilja ha svar på? Hur ofta känns det rimligt att göra medarbetarundersökningar eller pulsmätningar? Att hålla upp engagemang bör du inte skicka ut omfattande undersökningar för ofta. Här det är därför nödvändigt att se till att åtagandet inte misslyckas. De flesta vem svara på en undersökning är mest engagerad i början av undersökningen, som betyder att det kan vara smart att ställa dina viktigaste frågor först.
Du lyckas med en medarbetarundersökning genom att visa din anställda att du tar provet på allvar. Du kan göra detta enkelt uppnå genom att ta in en tredje part, och därmed använda en oberoende verktyg (med anonyma svar). Glöm inte att berätta om syftet med undersökningen och vad du tänker göra med svaren. Med många arbetsgivare Uppföljningen saknas – som HR-anställd glömmer man helt enkelt bort vad man ska göra med alla svar. Eller så är det inte korrekt uttryckt från ledningen vilken handlingsplan som ska finnas för att till exempel lösa problem eller implementera förbättringar, baserat på enkätsvar.
Kom också ihåg att rapportera vilka svar du har fått till personalen, då det det ligger i deras intresse att veta vilka resultat undersökningen har gett. De bygger även förtroende för dig som arbetsgivare om du är transparent.
För att uppnå en vattentät medarbetarundersökning, är BusinessWiths rekommendation att därför använda ett verktyg. Hos oss hittar du flera verktyg tillgängliga på marknaden, och du kan filtrera på olika funktioner. Jämför och välj enkelt i vår jämförelseguide att ta ta reda på vilket verktyg för medarbetarundersökningar och pulsmätningar som är rätt för din organisation.