Vad kan jag kräva av ett budget- och prognosverktyg?
Ett budget- och prognosverktyg är ofta omfattande och kan erbjuda dig och ert företag en hel del. Delar av det har ni förmodligen i Excelfiler redan i dag, delar kanske ni inte ens har tänkt på att ni behöver. Här sammanfattar vi några av de komponenter som finns i ett modernt verktyg för budget och prognoser. Många av verktygen på marknaden har funnits en tid och utvecklats i takt med företagens krav och behov. Grunden har ofta varit att tydliggöra processen med budget, ekonomi och planering, varför verktygen i många fall är bra på just budgetering, prognoser och att följa upp nyckeltal, så kallade KPI:er. Dessa nyckeltal ska vara lätta att följa, då det är de som jämför ett företag mot övriga marknaden och ska hjälpa organisationen eller företaget att nå målen.
Beroende på hur stort ert företag eller er organisation är, bör ni fundera över om ni vill dela upp prognoserna i exempelvis olika grupper eller kategorier. Många system är bra på just det. Ett budget- och prognosverktyg gör av naturliga skäl inte hela jobbet, men den hjälper er att arbeta med målstyrning, om ni vill det. Rapporter, diagram och analyser är ett givet inslag och det är viktigt att ni tar er tid att följa upp dessa, så att ni som företag har möjlighet att lära av era misstag och nå framgång för framtiden.
Verktygen levererar ofta betydligt mer än det vi har nämnt här, som kommentarsfunktioner, benchmarking och integrationer med andra system. Det är upp till er att välja ett budget- och prognosverktyg som inkluderar så mycket som möjligt av allt ni behöver och har kapacitet att ta del av. Red gärna ut hur många som kan behöva använda systemet och vilka behov de olika rollerna har. Därefter kan ni filtrera i vår systemguide för att ta reda på vilket verktyg som passar er bäst. Hör av er till oss på BusinessWith om ni har funderingar.